Ecotour: Com prendre consciència com a consumidors a través de la confiança i el coneixement


24 de desembre de 2014 | Publicat per Marc Roca | Etiquetes: ECOTOUR, consum, ECO | Temps de lectura: 6 minuts

Un tour per a prendre consciència, com a consumidors, d’allò que comprem. Això és l'Ecotour que va organitzar la Gemma Soler Raspall pel centre de Terrassa —per cinquena vegada, ja— el passat 22 de novembre. I, vaig tenir la sort de poder-hi assistir. I, dic sort, perquè realment va ser una molt bona experiència.

L'Ecotour se centra en productes ECO, BIO, de km 0, artesanals i de comerç just, entre altres. S'hi aprèn com s'el·laboren els productes/serveis, amb quines matèries, d'on provenen, si s'ha tingut en compte l'ètica, la responsabilitat i el medi ambient, així com les seves particularitats i valors diferencials. Un consumidor amb consciència sap que amb la seva decissió de compra otorga poder, a qui el vull donar? Amb l'Ecotour vam poder conèixer de primera mà com s’elaboren els productes que consumim i com influeixen en la nostra salut i benestar. A més, per què no dir-ho, incloïa degustacions de tè ecològic, formatge artesanal, xocolata de comerç just, mostres de productes de cosmètica natural i capil·lars orgànics i cata de vins biodinàmics, que sempre ve de gust provar.

En aquesta edició, l'Ecotour va passar per 4 comerços que formen part de connecTerrassa: MÓN Solidari (C/ Jaume Cantarer, 1, a tocar de la Plaça Vella), 4 unces (C/ Islce Soler, 1), La Provença (C/ de la Palla, 19) i Tina Prat (Raval de Montserrat, 60), a més de Vinoteque, Granja Armengol i ViuLògic.

L'Ecotour consisteix en un circuit on es visiten diversos comerços de la ciutat —en aquesta V edició, els que he esmentat— on pots comprar productes/serveis ECO, BIO, de KM 0, artesanals o de comerç just, és a dir, el que consideraríem productes alternatius on l’important és tant la qualitat com el valor afegit que ofereixen.

Originalment, la idea partia més de la base de donar a conèixer productes o serveis que promoguessin el benestar de les persones, ja que des de SALUT 360º —l'empresa que dirigeix Gemma Soler Raspall— aquest és l'objectiu que cerca oferir a través del coaching, la massoteràpia i la nutrició. Però, amb el temps, i gràcies a la inquietud dels assistents d'altres edicions, van anar sorgint altres conceptes més relacionats amb l’economia, el sistema productiu o el poder del consumidor.

En aquesta ocasió vam iniciar la ruta a la Plaça del Progrés, visitant ViuLògic on, després de prendre un tè ecològic, vam aprendre i debatre sobre conceptes a vegades difícils d’entendre com la diferència entre ECO i BIO, sostenible, vegetarià, flexivegetarià,... i vam parlar, també, sobre productes que van prenent força i tendència, com l'aigua de mar i les algues com a aliment que aporta grans dosis de calci.

El segon establiment a visitar va ser la botiga de productes alimentaris a granel 4 unces (C/ Islce Soler, 1), on vam tractar i aprendre —tot catant unes magdalenes ecològiques i integrals— què s'amaga dins de conceptes com «els transgènics». Aquí, a més, vam començar a comentar quins són, qui els atorga i què signifiquen la multitud de segells que hi ha. Sovint, portar un segell alimentari pot encarir el preu dels aliments, i no portar-lo requereix d'un requisit molt important: la confiança. La informació, els coneixements i la mescla d'aquests dos aspectes ens pot ajudar a consumir de forma mes responsable i sostenible.

El tercer establiment a visitar va ser el saló de bellesa especialitzat en alta imatge personal i tractaments corporals ecològics, Tina Prat (Raval de Montserrat, 60). Aquí ens van mostrar els efectes beneficiosos d’utilitzar productes capil·lars BIO, tot aprenent de les característiques dels productes de la marca Davines. Entre altres temes, vam discutir sobre el què diferencia als productes BIO dels ECO, sent productes molt similars. Mentre els primers són productes orgànics, on no hi han intervingut productes químics i, sovint, provenen de les plantes, en el segon cas, els productes ECO es caracteritzen per dur el certificat corresponent. És per això que la diferència es mínima.

Dels productes capil·lars vam passar a l'oferta de cosmètica natural i olis essencials de La Provença. En aquest establiment situat al carrer de la Palla, 19, la marca predominant és L'Occitane en Provence. Aquí vam aprendre a diferenciar els productes de cosmètica natural que no tenen perquè ser productes biològics. No són el mateix. Tot i que, dins d'aquesta botiga també hi trobem alguns productes BIO, com els de la marca Couleur Caramel, especialitzats en maquillatge. Però, potser el més interessant d'aquesta parada va ser l'extensa i documentada exposició que va fer la propietària de La Provença sobre l'aromateràpia i els olis essencials. Entre altres, els olis essencials permeten tractar patologies utilitzant plantes aromàtiques i medicinals. Per a ampliar coneixements sobre aquest tema, és bo recordar que a la mateixa La Provença hi fan periòdicament cursos d'aromateràpia.

Ja entrats de ple al migdia vam visitar la Granja Armengol, situada al carrer de la Font Vella. Aquí, després de fer-hi una degustació de formatges artesanals —alguns d'aquests, recentment premiats per la seva qualitat—, vam aprofundir en el seu especial procés productiu local. Mentre el concepte 'natural' que ja havíem tractat feia referència als productes, aquí vam introduir-nos en la definició d'artesania, que es refereix al procés d'elaboració.

A continuació vam travessar la Plaça Vella per acabar el tour al petit, però molt actiu comercialment, carrer Jaume Cantarer. Allà hi vam visitar MÓN Soldiari, on vam tenir la visió més internacional de la jornada. L'explicació de la seva propietària es va centrar, entre altres, a mostrar-nos d'una forma molt gràfica com funciona el comerç just, com el comerç tradicional i el just afecten de formes molt diferents als diversos actors que hi participen/participem per, posteriorment, acabar endinsar-nos al món exageradament complex dels segells, etiquetatges i certificacions vàries que avalen i identifiquen els productes que consumim.

La parada final la vam fer a La Vinoteque, on ens van explicar les diferències entre un vi ecològic i un de biodinàmic, així com el paper que tenen el sulfits en la nostra salut. Tot això mentre preníem l'última copa.

La proposta de l'Ecotour va ser divertida i molt formativa. Però, si una cosa hi vaig aprendre és que el què cal són coneixements, informació i formació, i que la confiança és la clau. Cal aconseguir tenir confiança amb qui t'ofereix el productes/serveis —confiança que, evidentment, hom s'ha de guanyar amb coneixements i capacitat comunicativa—. I, la confiança és un factor prioritari en aquest món del consum, perquè no podem saber de tot. Aquí rau un dels factors clau que, a parer meu, és on cal fer més emfasi en la relació comerciant vs consumidor.

-- 

Article original publicat al diari La Torre del Palau, edició paper, desembre 2014.

Afegeix un comentari

Vols formar part de la nostra comunitat?

Clica aquí!

Registra't a connecTerrassa!

Et mantindrem informat sobre el comerç de Terrassa i els professionals de la ciutat amb Notícies, Agenda, Sortejos, Promocions,...

Prement el botó "Vull subscriure'm" acceptes les polítiques de privacitat