Curs de creació i escriptura dramàtica [Escola de Literatura de Terrassa]


  • Etiquetes: | Temps de lectura: 7 minuts

    dilluns, 30 maig, 2022 - 16:00

    Els cursos d'escriptura de l'Escola de Literatura de Terrassa estan adreçats a persones que tinguin inquietuds literàries, però que necessitin un guiatge per aprofundir en les tècniques específiques de la prosa i la poesia, no només a nivell formal, sinó també pel que fa als mecanismes de fons de la creació.

    No cal que l'alumnat tingui una formació prèvia o hagi escrit abans; la seva filosofia tindrà com a punt clau el treball personalitzat i el seguiment de cada persona d’acord amb les seves inquietuds i el seu nivell. Sí que creuen i reivindiquen que tothom que s’inscrigui als cursos ha d’estar disposat a complementar la seva creació amb diverses lectures, tant teòriques com de creació, per tal d’acompanyar el procés creatiu.

    CURS DE CREACIÓ I ESCRIPTURA DRAMÀTICA

    El teatro es poesía que sale del libro para hacerse humana.
    Federico García Lorca
     

    La dramatúrgia és l’art d’escriure peces per a la representació teatral. Essent el teatre una disciplina de comunicació multivehicular per la seva pròpia naturalesa, la creació del text dramàtic ha de concebre’s seguint aquesta mateixa filosofia i atorgant a la paraula escrita una condició plural d’engranatge que existeix enmig d’un conjunt d’eines diverses per a la realització de l’obra desitjada.

    La dramatúrgia és la tècnica del present, de la versemblança, de la coherència poètica i de l’elegància a l’hora d’emmirallar la societat que representa. És la veu de l’autor però també la dels caràcters ficticis, és la metàfora ancorada en les experiències vivencials que compartim i que estableixen la connexió emocional entre el personatges i el públic. És la condensació de l’absolut universal en les misèries de la nostra quotidianitat.

    Aquest curs es divideix en dos nivells:

    1r nivell

    • Instructor: Marcel Clement
    • Tipus de curs: presencial
    • Dates: 5 octubre 2022 – 29 març 2023
    • Horari: Dimecres, de 18.30 a 20.30 h (48 hores en 24 sessions)
    • Preu: 740€ (20% descompte per a les persones associades a Amics de les Arts i Joventuts Musicals). Es pot pagar en dos terminis.

    En aquest curs, l’alumne descobreix la dramatúrgia com a vehicle narratiu amb les seves particularitats i comença a separar-lo de les narratives més predominants com la novel·la o el cine. A través d’exercicis pràctics, anirà afinant la seva veu dramatúrgica, explorant la poètica i estil que li són propis i que caracteritzaran la seva veu teatral.

    Punts del temari:

    – La llengua parlada: Diferències entre narrativa i teatre.
    – La veu del personatge: Trobar el to i la versemblança en l’expressió escrita.
    – Escriptura quintaessencial: La reducció a l’essència de la necessitat textual.
    – El teatre i els seus vehicles: Els diferents canals semiòtics dins la representació escènica.
    – La destrucció aristotèlica: La renúncia a la trama, als personatges i a l’estructura d’unitat aristotèlica de temps, espai i acció.
    – Actuant els textos: Introducció a la interpretació teatral i a la direcció escènica per entendre e mitjà natural de divulgació del text dramàtic.
    – Noves tendències i post-dramatisme: Anàlisi i experimentació amb les noves formes de dramatúrgia.
    – Trobant la pròpia veu: Recerca mitjançant els exemples bibliogràfics i l’experimentació del propi gust i estil, desembocant en la comprensió de la identitat dramatúrgica de l’autor.

    L’alumne, al final del primer nivell, crearà una peça curta de micro-teatre (15 minuts).

    * * *   * * *   * * *

    2n Nivell

    • Instructor: Marcel Clement
    • Tipus de curs: presencial
    • Dates: 3 octubre 2022 – 20 març 2023
    • Horari: Dilluns, de 18.30 a 20.30 h (48 hores en 24 sessions)
    • Preu: 740€ (20% descompte per a les persones associades a Amics de les Arts i Joventuts Musicals). Es pot pagar en dos terminis.

    En aquest curs, l’alumne explora els estils, jocs dramatúrgics, formes i estratègies per tal d’aconseguir l’eficàcia escènica, tant en l’exposició de l’argument i el tema com en el control del públic a través de l’energia i la línia de creixement de la pròpia obra.

    Punts del temari:

    – Trobant la història: Metodologia de creació artística i de recerca conceptual per tal de concretar la història que es vol explicar.
    – Energia: El control de la intensitat en la trama i de la mirada del públic
    – Estructura
    – El tema com a pilar fonamental
    – Emmirallant estils: Exercicis d’anàlisi i assimilació dels estils dramatúrgics d’autors i autores de diferents èpoques per tal d’assimilar-ne les estratègies i incorporar les tècniques desitjades al propi estil de l’alumne.
    – Dramatúrgia de resistència: Creació d’escenes inspirades en fets d’actualitat per revelar l’aspecte eminentment politico-social i revolucionari del teatre.
    – Performance i nous llenguatges

    Òpera prima: creació d’una obra de teatre completa utilitzant tots els recursos adquirits.

    * * *   * * *   * * *

    M'interessa!

    Més informació:
    • 937 859 231 o presencialment a la secretaria d’Amics de les Arts i Joventuts Musicals (de dilluns a divendres, de les 17:00 a les 20:00h Carrer de Sant Pere, 46, 1r pis).
    • escolaliteraturaterrassa@gmail.com

    * * *   * * *   * * *

    BIBLIOGRAFIA GENERAL RECOMENADA

    Antígona, Sòfocles
    Macbeth, William Shakespeare
    Casa de nines, Henrik Ibsen
    Qui a casa torna, Harold Pinter
    Ansia, Sarah Kane

    * * *   * * *   * * *

    Marcel Clement neix a Andorra la Vella. Obté la titulació en solfeig i harmonia al conservatori d’Andorra. Inicia la seva formació com a músic primer amb el clarinet, però finalment es decantà pel piano. La seva carrera com a cantant comença de molt jove amb el Cor Nacional d’Andorra fent gires nacionals i internacionals. És Llicenciat per l’Escola Memory de Teatre Musical l’any 2004 i tres anys més tard pel Col·legi del Teatre de Barcelona. Ha fet cursos d’especialització en Shakespeare i Txèkhov amb Ferran Audí i Raimon Molins. És professor d’interpretació i de cant tant per a nens com per a joves i adults en diferents escoles de Barcelona com Eòlia o l’escola Memory.

    Ha treballat amb directors com Joan Font (Comediants), Joan Lluís Bozzo (Dagoll Dagom), Carles Porta o Joaquim Oristrell. Destaquen en la seva carrera professional papers principals a El somni d’una nit d’estiu1714: crònica d’un setge o en rol secundari a Scaramouche de Dagoll Dagom.

    També ha col·laborat com a adjunt a la direcció amb Pere Arquillué en l’obra Audiència i vernissatge, estrenada en el Festival Grec. Ha treballat també com a regidor a l’espectacle Carmen la Cubana produït al Teatre Delamar d’Amsterdam i a La plaça del diamant, dirigida per Paco Mir. Es llicencia, l’any 2020, en Direcció i Dramatúrgia a ESAD. A més, ha realitzat cursos de dramatúrgia a la sala Beckett. És, també, guanyador, durant dos anys consecutius, de la beca SGAE d’estudis de direcció i dramatúrgia.

    Obres estrenades
    Compta ja amb dues dramatúrgies estrenades i una tercera programada a la Sala Atrium que la situació actual ha forçat a posposar.
    2020 – Jo sóc la Fúria, al Teatre Eòlia
    2017 – Només 3 dies: el musical, al Versus teatre, amb direcció de Victòria Boixadera

    Experiència docent
    Professor d’escriptura a l’Escola de Literatura de Terrassa
    Professor d’interpretació a l’aula de teatre de la UB
    Professor d’interpretació per a joves al planter d’Eòlia

     

    Afegeix un comentari

    Vols formar part de la nostra comunitat?

    Clica aquí!

    Registra't a connecTerrassa!

    Et mantindrem informat sobre el comerç de Terrassa i els professionals de la ciutat amb Notícies, Agenda, Sortejos, Promocions,...

    Prement el botó "Vull subscriure'm" acceptes les polítiques de privacitat