«Empresa petita i competitivitat», per Natàlia Cugueró [Get a Partner]


  • Etiquetes: empresa | Temps de lectura: 4 minuts

    OPINIÓ I Les empreses petites són més competitives i, per tant, són el millor per al mercat i els clients, perquè afavoreixen que s’avanci en la resolució de problemes i en innovacions reals. Aquesta afirmació tan senzilla es pot intentar analitzar millor.

    De fet, no és que sigui certa del tot, perquè hi ha empreses petites competitives i d’altres que no ho són. De totes maneres, el que sí que és cert és que una empresa petita no competitiva tard o d’hora tanca, o haurà de posar molts recursos personals per no fer-ho, en detriment del patrimoni dels socis, mentre que una empresa més gran pot tenir una certa inèrcia abans de tancar, i basa el fet de tenir ingressos en altres lògiques, que no són de mercat i són possibles.

    Per exemple, moltes empreses grans actuen amb una lògica allunyada del mercat, basada en el poder, en què certs treballadors i càrrecs importants poden utilitzar temps establint certes relacions que permetin a l’empresa obtenir avantatges fruit d’aquestes relacions. En determinats entorns i decisions, el poder pot ser, per tant, accessible a aquestes empreses, i els pot portar a obtenir recursos a través d’aquestes relacions de poder.

    En aquest sentit, per obtenir certs avantatges competitius una empresa petita ha de convèncer amb arguments racionals o emocionals. I ho ha de fer bé. Competeix en una lògica de mercat on el client potencial compara alternatives. Ha de ser creativa a l’hora de proposar solucions diferents als problemes existents. Les solucions s’han de basar en la millora de la qualitat, en el preu, en el fet de donar serveis addicionals, entre moltes altres qüestions. Tota aquesta energia que l’empresa empra per aconseguir això afavoreix que s’avanci en aquell sector concret. Afavoreix la resta d’empreses que competeixen en aquest sector i els clients, que obtenen millores en les solucions proposades als mateixos problemes o a problemes nous, entre d’altres.

    Des d’aquest punt de vista, afavorir emprendre, i fer-ho amb aquesta lògica de productivitat i eficiència lligada amb la innovació, té sentit, i les empreses petites que ho aconsegueixen sí que ajuden a teixir unes propostes que són beneficioses per a tothom. La lògica del poder, certa i inevitable, moltes vegades només afavoreix a qui el té i l’empra en interès propi. I aquest fet, per a una empresa que comença, és més complex que pugui formar part de la seva manera de funcionar. Pot donar-se en algun cas, però no seria el més habitual.

    Les generalitzacions sempre s’han de fer amb cautela, perquè poden ser un a priori sense cap mena de justificació. Però la realitat indica que en molts casos, i per norma general, les empreses petites són les que han de ser més eficients en l’ús dels seus recursos, que acostumen a ser escassos i, per tant, el fet de no utilitzar-los bé pot portar-les a tancar directament al cap de poc temps de començar.

    I tampoc es pot generalitzar dient que totes les empreses grans utilitzin la lògica del poder. De fet, en molts casos han crescut amb una mentalitat d’empresa petita i continuen amb la lògica de l’eficiència i la productivitat. Senzillament han crescut i saben que han de mantenir allò que les ha portat on són. No entrant a gastar en coses inútils. Continuant amb la seva empenta i afavorint el talent creatiu i les persones que sàpiguen optimitzar els recursos en cada moment. En aquest sentit, sí que és cert que afavorir aquest tipus d’empreses semblaria positiu. Són les persones que les creen les que estarien més enfocades a funcionar sent productives i eficients, i alhora fent-ho amb una mentalitat innovadora. Això portaria que en el moment de créixer la seva mentalitat es mantingués i, per tant, no entressin en inèrcies de poder que no beneficien ningú. 

    --

    Per Natàlia Cugueró de Get a Partner

    Afegeix un comentari

    Vols formar part de la nostra comunitat?

    Clica aquí!

    Registra't a connecTerrassa!

    Et mantindrem informat sobre el comerç de Terrassa i els professionals de la ciutat amb Notícies, Agenda, Sortejos, Promocions,...

    Prement el botó "Vull subscriure'm" acceptes les polítiques de privacitat